Naar Schiedam. Zoals gebruikelijk naderde een keuzedag haar of zijn? einde. Via spannende treinaansluitingen daar gekomen. Schiedam is best wel interessant. Veel molens en distilleerderijen. Genever of Jenever en ik houd daar niet van. Ooit in gezelschap van mijn toen al wat bejaardere vader na zijn pensionering met een reisgezelschap de destilleerderij van Nolet bezocht. Mooie uitleg daar. Geloof dat het Karel was, die de rondleiding verzorgde.
Vanaf het station naar de modeltreinclub gelopen. Die hebben een mooie ruimte in het centrum. Niet zoals meestal achteraf op een bedrijfsterrein. Wat dingen gezien daar. Ach, ik kende het eigenlijk wel. Mooi, prachtig en meer. Maar had er niet zo veel mee.
In een uurtje gewandeld naar Vlaardingen. Daar moest ik in een bekende treinenwinkel 'hoognodig' iets kopen. Rondgekeken en weer een keer verbaasd over de prijzen van het gebodene. Maar wie ben ik? Een paar, laat de aard van de relatie tussen hen in het midden maar zij ging welwillend met hem om, was niet verbaasd over de prijs van een beginsetje van meer dan 400 euro. Ik speel in een andere divisie.
Doorgelopen met mijn aankopen naar de metro, bestemming Rotjeknor. Vreselijke benaming. Ik snap overigens nog steeds niet waarom de de spoorlijn Rotterdam-Hoek van Holland voor zo veel geld moest worden veranderd in een metro. Onderweg overgestapt op tram 21. De markt en -hal bekeken en even stilgestaan om te kijken naar RiF010, surfen op grote golven midden in het centrum.
Via Rotterdam centraal, blijft indrukwekkend, naar Gouda. De dump bestond natuurlijk al lang niet meer. De eerste keer was ik daar gekomen met mijn vader. Achterop de bromfiets vanuit Leiden. Voor weinig waren daar onder meer buizenradio's te koop, naast veel andere, in mijn ogen, interessante spullen. Moet wel nog een keer terug naar Gouda. Leuke straatjes.
De R-net trein naar Alphen genomen. Bleek eigenlijk een gewone NS-trein. Waarom een andere naam en jasje? De nieuwe tijd net zoals u zegt. In de dorpen tussen Gouda en Alphen is flink bijgebouwd. Veel is anders dan tijdens mijn vroegere fietstochten.
Naar Leiden afgereisd. De trein naar Groningen dus ook naar A. vertrok later. Vóór Schiphol ging de Eurostar nog voor.
Toch een aardige dag beleefd. Wel was het 's ochtends verleidelijk om voor 9 euro vanuit Dordrecht via Roosendaal naar Antwerpen en terug te reizen, maar vond het wel goed. Wat had Antwerpen me nog te bieden, dat ik niet gezien had? En daarbij het tijdsbeslag en het wachten op ongezellige stations. Word ouder en heb minder lust in dergelijke uitdagingen. Een constatering.
Foto's |
|